재산소득
국민계정에서 재산소득(property income)이란 금융자산 또는 자연자원(주로 토지 및 지하자원)의 소유주가 타 경제주체에게 자금을 공급하거나 유형 비생산자산을 사용하 도록 하고 그 대가로서 수취하는 소득을 말한다. 금융자산은 이자, 배당 등 투자소득의 형태로, 자연자원은 임료의 형태로 재산소득이 발생한다. 이를 구체적으로 살펴보면, 재산소득은 이자, 배당 및 준법인기업소득인출, 국외직접투자에 대한 재투자수익, 투자 소득지급, 임료 등으로 분류된다. 이자는 예금, 채무증권, 대출 및 기타 수취권 등 금융자 산의 소유주가 위에 자금을 공급하거나 유형 비생산자산을 사용하도록 하고 그 대가로서 수취하는 소득을 말한다. 배당은 주주가 법인기업으로부터 자금 공여의 대가로 취득하게 되는 소득이다. 준법인기업소득인출은 소유주가 기업에 자금을 투자함으로써 발생하는 소유주의 소득이다. 국외직접투자에 대한 재투자수익은 거주자의 해외직접투자 또는 비거주자의 국내직접투자에서 발생한 이익이 배당 등의 형태로 실제로 배분되고 남은 유보이익을 의제하여 투자자에게 지급 처리한 것을 말한다. 투자소득지급은 보험가입자 의 법적준비금 및 연금자산 등의 운용에서 수취하는 투자소득을 해당 자산의 실제 소유자에게 지급된 것으로 의제처리 한 소득이다. 임료는 토지, 지하자원 등 자연자원 사용에 대한 재산소득으로, 현재 우리나라는 토지에 대한 임료만을 계상하고 있다.
재정수지
정부의 수입과 지출의 차이를 재정수지라고 한다. 수입과 지출이 같으면 균형, 수입이 더 많으면 흑자, 지출이 더 많으면 적자라고 한다. 재정적자가 발생하면 국채발행이나 차입이 늘어나 정부부채가 증가하게 된다. 정부의 재정활동은 조세와 정부지출의 형태로 가계의 소비와 기업의 투자라는 거시경제의 순환에 영향을 주게 된다. 재정지출로 정부 서비스가 생산되지만 일정 부문은 조세 등으로 조달된 자금이 타 부문으로 이전되는 성격도 갖고 있다. 그래서 재정적자가 과다하지 않도록 유로존(EU)은 안정성장 협약에 의거 회원국들의 재정적자를 GDP의 3% 이내, 장기적인 정부부채는 GDP의 20%를 넘지 않도록 관리하고 있다. 한편 우리나라는 당해 연도의 총수입에서 총지출을 뺀 것을 “통합재정수지”라고 지칭하고, 통합재정수지에서 국민연금기금, 사립학교교직원연 금기금, 산업재해보상보험및예방기금 등 사회보장성 기금의 수지를 제외한 재정수지를 별도로 “관리재정수지”라고 별도로 산출 운용하고 있다. 이는 사회보장성 기금수입은 장기적인 미래지출을 위한 것으로 당해 연도의 재정활동 결과로 보기 곤란하며 기금의 성숙도에 따라 대규모 흑자나 적자가 발생하여 당해 연도의 재정활동을 판단하는데 효과적이지 않을 수 있기 때문이다.
재정정책
정부의 지출과 조세를 정책수단으로 사용하는 정부의 제반 정책을 일컬어 재정정책이 라고 한다. 재정정책의 목표는 일반적으로 완전고용, 물가안정, 국제수지 균형, 경제성장, 소득재분배 등이 있다. 그러나 좁은 의미 또는 단기적으로는 정부지출과 조세수입의 양과 구조를 의도적으로 변화시켜 총수요를 조절함으로써 경제안정을 도모하려는 확장 적 혹은 긴축적 재정활동만을 재정정책이라 한다. 예를 들어 단기적으로 불황이 발생할 경우 정부지출을 늘려 경기를 진작할 수 있다. 또한 기업의 연구개발 지출에 보조금을 지급하면 기술개발이 촉진돼 장기적으로 경제성장률이 확대될 수 있다.
income from property
In the national account, property income refers to income received by the owner of financial assets or natural resources (mainly land and underground resources) to supply funds to other economic entities or to use tangible and non-production assets in return. Financial assets generate property income in the form of investment income such as interest and dividends, and natural resources generate property income in the form of rent. Looking specifically at this, property income is classified into interest, dividend and compliance corporate income withdrawal, reinvestment income on foreign direct investment, investment income payment, and rent. Interest refers to the income received by the owner of a financial asset, such as deposits, debt securities, loans and other receivables, to fund or use tangible and unproductive assets in return. Dividends are income that shareholders acquire from corporate enterprises in exchange for funding. Corporate income withdrawal as a law-abiding person is the owner's income generated by an owner investing funds in a company. Re-investment income from foreign direct investment refers to the actual distribution of profits generated from foreign direct investment by residents or domestic direct investment by non-residents in the form of dividends, and the remaining retained profits are paid to investors. Investment income payment is income that is agenda-treated with the investment income received from the management of the insured's legal reserves and pension assets as being paid to the actual owner of the asset. Rent is property income for the use of natural resources such as land and underground resources, and currently, Korea only counts rent for land.
the balance of payments
The difference between government income and expenditure is called the fiscal balance. If income and expenditure are the same, it is said to be balanced, if income is higher, it is said to be surplus, and if expenditure is higher, it is said to be deficit. If a fiscal deficit occurs, government debt will increase due to increased issuance or borrowing of government bonds. The government's fiscal activities affect the macroeconomic cycle of household consumption and corporate investment in the form of taxes and government spending. Although government services are produced through fiscal expenditure, certain sectors also have the characteristics of transferring funds raised by taxes to other sectors. Therefore, in order to prevent excessive fiscal deficits, the Eurozone (EU) manages member states' fiscal deficits within 3% of GDP and long-term government debt not to exceed 20% of GDP under the Stability and Growth Agreement. Meanwhile, Korea refers to the total income for the current year minus total expenditure as the "integrated fiscal balance," and the financial balance of the integrated fiscal balance excluding the balance of social security funds such as the National Pension Fund, the Private School Teachers' Pension Fund, the Industrial Accident Compensation Insurance and Prevention Fund is separately calculated and operated as the "managed fiscal balance." This is because social security fund revenues are for long-term future expenditures, which are difficult to see as a result of financial activities for the year, and large surpluses or deficits may occur depending on the maturity of the fund, which may not be effective in judging financial activities for the year.
fiscal policy
The government's various policies that use government spending and taxes as policy measures are called fiscal policy. The goals of fiscal policy generally include full employment, price stability, balance of payments, economic growth, and income redistribution. However, in a narrow sense or in the short term, only expansionary or tight fiscal activities to promote economic stability by intentionally changing the volume and structure of government spending and tax revenue to control aggregate demand are called fiscal policy. For example, if a recession occurs in the short term, government spending can be increased to boost the economy. In addition, subsidies for corporate R&D expenditures can promote technology development and expand economic growth in the long run.
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