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경제금융용어

국민계정체계(SNA),국민대차대조표,국민부담률

by kuksool 2023. 8. 30.
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국민계정체계(SNA)

국민계정은 국민경제의 순환과 변동을 체계적으로 기록한 사회회계로서 경제활동을 거래형태별 및 거래에 참가하는 경제주체별로 파악하여 복식부기 방식으로 기록한 것이 다. 즉, 국민경제의 순환에 따른 변동을 각각의 거래형태와 거래주체 간의 상호연관 하에서 체계적으로 작성한 것이다. 국민계정체계(SNA; a System of National Account)는 기존의 산업연관표, 국민소득통계, 자금순환표, 국제수지표 등 별개로 파악하고 있던 국민계정관련 통계를 통합, 각종 경제분석에 적합하도록 거래형태 및 거래주체를 경제활 동의 동질성에 따라 몇 가지 부문으로 나누어 체계적으로 작성한 것이다. 즉 국민계정체계는 국민경제의 순환에 따른 변동을 실물거래와 금융거래의 활동 측면에서 파악하여 국민경제의 변동에 의한 재화와 용역의 공급과 처분내용은 생산계정에, 소득의 분배와 처분내용은 소득계정에, 자본의 조달과 축적내용은 자본조달과 축적계정에 그리고 외국 과의 거래내용은 국외거래계정에 각각 기록하여 작성된다.

 

국민대차대조표

국민대차대조표(national balance sheet)는 특정 시점에서 국민경제 또는 비금융법인 기업, 금융법인기업, 일반정부, 가계 및 비영리단체, 국외 등 각 경제주체가 보유하고 있는 유 무형 실물자산 및 금융자산/부채의 가액과, 자산에서 부채를 차감한 순자산을 기록한 스톡통계이다. 즉, 국민대차대조표는 경제주체별로 처분가능한 금융 및 비금융자 산의 가액 등 재산상태를 나타내며 그중 순자산(net wealth)은 해당 경제주체의 재산상태 를 집약한 정보라 할 수 있다. 특히 국민경제 전체의 순자산은 흔히 국부(national wealth) 라 불리우며 국내경제가 보유한 비금융자산의 현재가액과 국외부문에 대한 순금융자산 청구권의 합계와 동일하다. 국민대차대조표에 기록되는 자산 항목은 크게 비금융자산과 금융자산/금융부채로 구성된다. 비금융자산의 경우 생산과정을 통해 산출된 것이냐의 여부에 따라 생산자산과 비생산자산으로 나누어지고, 비금융비생산자산에는 생산과정 을 거치지 않고 자연적으로 존재하는 토지, 지하자원, 입목 등이 포함된다. 한편, 국민대 차대조표는 기초대차대조표, 기말대차대조표 및 대차대조표 증감계정으로 구성되어 있어 각 경제주체의 재산이 기간 중에 어떠한 요인에 의해 변동하였는지를 몇 가지로 분해하여 보여주는 표로서 SNA 내에서 소득창출 과정 등을 기록한 플로계정과 자산의 축적상태를 기록한 스톡계정을 통합하는 기능을 수행한다. 2014년에 국민대차대조표를 신규 편제함으로써 우리나라는 SNA(A System of National Accounts) 이행의 최상위인 6단계를 달성하게 되었고 완전한 국민계정체계를 구현하게 되었다.

 

 

국민부담률

국민부담률(total tax revenue as percentage of GDP)이란 조세와 사회보장기여금이 명목 국내총생산(GDP)에서 차지하는 비중(조세부담률+사회보장부담률)을 말한다. 이 는 조세를 명목GDP로 나눈 조세부담률과 국민이 부담하는 사회보장기여금을 명목GDP 로 나눈 사회보장부담률을 합친 개념이다. 따라서 조세부담률보다 포괄적으로 국민부담 수준을 측정하는 지표이다. 조세부담률이 국민의 조세부담을 나타내는 대표적 지표이기 는 하나 국민들이 강제적으로 납부해야 하는 연금 및 사회보험의 부담은 나타내지 못한다는 한계가 있다. 이러한 점을 감안하여 OECD는 미래에 보장급부를 받을 수 있는 권한을 부여하는 모든 강제적인 납부액 즉, 사회보장기여금(social security contributions)을 일종의 조세로 분류하여 국민부담률을 산출하고 있다. 국민들은 강제성 이라는 특성 때문에 국민연금 건강보험 고용보험 등의 사회보장기여금을 세금과 비슷하 게 인식하는 경향이 강하므로 국민부담률이 실제 국민들이 체감하는 부담 수준을 더 정확히 나타낸다고 볼 수 있다.

 

National Account System (SNA)

The national account is a social account that systematically records the cycle and fluctuations of the national economy, and economic activities are identified by transaction type and by economic entity participating in transactions and recorded in a double bookkeeping method. In other words, changes according to the cycle of the national economy were systematically written under the interrelationship between each transaction type and trading entity. The SNA (a System of National Account) is a systematic preparation of transaction types and trading entities in several sectors according to the homogeneity of economic activities to suit various economic analysis by integrating national account-related statistics such as existing industrial-related tables, national income statistics, money circulation tables, and international balance tables. In other words, the national account system identifies changes in the circulation of the national economy in terms of real and financial transactions, and records the supply and disposal of goods and services in production accounts, income distribution and disposal in income accounts, capital procurement and accumulation accounts, and foreign transactions.

 

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national balance sheet

The national balance sheet is a stock statistic that records the value of intangible real assets and financial assets/liabilities held by each economic entity, such as the national economy or non-financial corporations, financial corporations, general governments, households and non-profit organizations, and foreign assets. In other words, the national balance sheet represents property status, such as the value of financial and non-financial assets that can be disposed of for each economic entity, of which net health is information that aggregates the property status of the economic entity. In particular, the net assets of the entire national economy are often called national health and are the same as the sum of the current value of non-financial assets held by the domestic economy and the right to claim net financial assets for foreign sectors. Asset items recorded in the national balance sheet are largely composed of non-financial assets and financial assets/financial liabilities. Non-financial assets are divided into production and non-production assets depending on whether they are calculated through the production process, and non-financial non-production assets include land, underground resources, and trees that exist naturally without going through the production process. On the other hand, the national balance sheet consists of basic balance sheets, end-of-term balance sheets, and balance sheet increase and decrease accounts, which integrate flow accounts that record income generation processes and stock accounts that record asset accumulation within SNA. By reorganizing the national balance sheet in 2014, Korea achieved six stages, the highest level of SNA (A System of National Accounts) implementation, and implemented a complete national account system.

 

 

national burden ratio

The total tax burden as percentage of GDP refers to the proportion of tax and social security contributions to nominal gross domestic product (GDP) (tax burden rate + social security burden rate). This is a concept that combines the tax burden rate divided by nominal GDP and the social security burden rate divided by nominal GDP. Therefore, it is an indicator that measures the level of public burden more comprehensively than the tax burden rate. Although the tax burden rate is a representative indicator of the tax burden of the people, there is a limitation that it does not represent the burden of pensions and social insurance that the people are forced to pay. In view of this, the OECD calculates the national burden rate by classifying all compulsory payments, that is, social security contributions, that give the authority to receive guaranteed benefits in the future as a kind of tax. Due to the nature of coercion, the public tends to recognize social security contributions such as national pension, health insurance, and employment insurance similar to taxes, so the national burden rate can be seen as more accurately indicating the level of burden felt by the actual people.

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