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경제금융용어

결제부족자금 공동분담제,결제완결성,겸업주의/전업주의

by kuksool 2023. 8. 24.
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결제부족자금 공동분담제

결제부족자금 공동분담제(loss-sharing)는 참가기관의 결제불이행에 따른 미결제채무 를 여타 참가기관들이 공동분담함으로써 결제의 종료성을 확보하는 방안이다. 이는 특정기 관의 결제불이행이 연쇄적으로 여타 기관의 결제불이행을 유발함으로써 발생할 수 있는 전체 지급결제시스템의 붕괴와 금융혼란을 방지하기 위한 것이다. 미결제채무의 분담기준 으로는 참가기관의 규모, 시스템 이용실적, 참가기관의 신용한도액 등을 사용한다. 일반적 으로 신용한도와 동시에 운용될 때는 각 참가기관이 결제불이행기관에 제공한 신용한도를 손실분담기준으로 사용하게 되며 이 경우 각 참가기관은 보다 신중하게 상대신용한도를 설정하게 되는 등 참가기관들에 대하여 리스크 감축을 위한 동기를 부여하는 효과를 기대할 수 있다. 결제부족자금 공동분담은 결제불이행 기관의 사전담보로 결제이행재원을 조달하는 채무불이행자 부담(defaulter pays)과 달리 생존기관(결제이행기관)이 결제이행 재원을 분담한다는 점에서 생존자 분담(survivors pay) 방식이라고도 한다.

 

결제완결성

지급결제시스템을 통해 이루어진 참가기관의 지급, 청산, 결제가 어떠한 상황이나 법률에 의해서도 취소되거나 무효화되지 않고 해당 지급결제시스템의 운영 규칙에 따라 무조건적으로 이루어지는 것을 의미한다. 결제완결성(settlement finality)이 보장되지 않을 경우 지급결제시스템을 통해 완료된 금융기관의 지급, 청산, 결제 행위가 사후적으 로 무효화될 수 있어 금융시스템에 큰 혼란을 초래할 수 있다. 지급결제 및 시장인프라 위원회 (CPMI)와 국제증권감독기구 (IOSCO)가 제정한 국제기준인 금융시장인프라 에 관한 원칙 (PFMI)에서도 결제완결성 원칙이 규정되어 있어 각국 정책당국이 준수하 도록 하고 있다. 우리나라는 2006년 4월 시행된 채무자회생 및 파산에 관한 법률 에서 지급결제시스템에 대한 결제완결성 보장 제도가 도입되었다. 동 법에 따라 한국은행 총재는 금융위원회 위원장과 협의하여 결제완결성이 보장되는 지급결제시스템을 지정 할 수 있으며, 지정된 지급결제시스템을 통해 이루어진 지급, 청산, 결제 등은 참가기관의 파산 등의 사유로 취소할 수 없도록 하고 있다.

 

 

겸업주의/전업주의

하나의 금융회사가 제공할 수 있는 금융서비스의 종류를 어떻게 정하느냐에 따라 겸업주의(universal banking)와 전업주의(specialized banking)로 구분된다. 겸업주의는 한 금융회사가 은행 증권 보험 등 여러 금융서비스를 취급할 수 있는 반면 전업주의는 은행 증권사 보험사 등이 각각 해당하는 고유의 서비스만을 제공하는 방식이다. 현재 세계적으로 겸업주의가 대세를 이루고 있으나 국가별로는 법적 형태면에서 차이가 있다. 독일, 네덜란드, 스위스 등 대부분의 유럽국가는 은행산업과 증권산업 간에 아무런 장벽을 두지 않고 하나의 은행이라는 법적 조직체 안에서 은행, 증권, 보험 등의 모든 서비스를  제공하는 내부겸업 시스템을 근간으로 한다. 반면에 영국 및 영연방국가, 현재의 미국에서 는 은행이 자회사를 통해 증권이나 보험업무를 수행하는 외부겸업 시스템을 택하고 있다. 전업주의는 종전의 일본 및 미국의 경우처럼 은행산업과 여타 금융서비스 산업의 법적인 분리를 특징으로 한다. 우리나라는 과거에 전업주의를 채택하였으나 1980년대 이후 내부겸업을 확대하여 왔으며 2000년 금융지주회사법 제정으로 미국, 일본 등과 같은 외부겸업 시스템을 도입하였다. 한편 국외에서는 2008년 글로벌 금융위기의 원인 중 하나로 금융회사의 과도한 금융겸업 확대가 지목되면서 이를 우려하는 목소리가 커지고 있다. 그 결과 미국은 은행부문의 헤지펀드 및 사모펀드 운영을 제한하는 볼커룰 (Volcker Rule)을 도입하였으며, 영국은 예금 대출 위주의 소매은행으로부터 리스크가 높은 증권투자업무를 분리하는 ‘소매은행업 격리제도(ring-fenced bank)’를 마련하였다.

 

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Joint sharing system of insufficient payment funds
The loss-sharing system for insufficient payment funds is a way to secure the completion of payment by sharing outstanding debts caused by non-payment of participating institutions by other participating institutions. This is to prevent the collapse of the entire payment settlement system and financial confusion that can occur when a default of a particular institution causes a series of default of other institutions. The size of the participating institution, system usage performance, and credit limit of the participating institution are used as the criteria for sharing outstanding debts. In general, when operating at the same time as the credit limit, the credit limit provided by each participating institution to the non-payment institution is used as a loss sharing basis, and in this case, each participating institution can be expected to motivate participating institutions to reduce risks. The joint sharing of insufficient payment funds is also called a Survivors Pay method in that the surviving institution (payment execution institution) shares the payment performance funds, unlike the defaulter payments that raise payment performance funds with advance collateral of the non-payment institution.


Payment completeness
This means that payments, liquidations, and payments made by participating institutions through the payment and settlement system are unconditionally made in accordance with the operating rules of the payment and settlement system without being canceled or invalidated by any circumstances or laws. If settlement finality is not guaranteed, payment, liquidation, and payment activities of financial institutions completed through the payment and settlement system can be invalidated afterwards, causing great confusion in the financial system. The Financial Market Infrastructure Principles (PFMI), an international standard established by the Payment and Settlement and Market Infrastructure Committee (CPMI) and the International Securities Supervisory Organization (IOSCO), also stipulate the principle of payment completeness. In Korea, the Debtor Rehabilitation and Bankruptcy Act, which took effect in April 2006, introduced a payment completeness guarantee system for the payment settlement system. According to this law, the Bank of Korea governor can designate a payment settlement system that guarantees payment completeness in consultation with the chairman of the Financial Services Commission, and payments made through the designated payment settlement system cannot be canceled due to bankruptcy of participating institutions.


dualism/full-timeism
It is divided into universal banking and specialized banking depending on how a financial company determines the types of financial services it can provide. While a financial company can handle various financial services such as banks, securities, and insurance, full-timeism is a method in which banks, securities firms, and insurance companies provide only their own services. Currently, dualism is the trend around the world, but there are differences in legal form by country. Most European countries, including Germany, the Netherlands, and Switzerland, are based on an internal dual-business system that provides all services such as banking, securities, and insurance within a legal organization called a bank without any barriers between the banking and securities industries. On the other hand, in the UK, Commonwealth countries, and the current United States, banks choose an external dual-job system in which they perform securities or insurance business through subsidiaries. Full-timeism is characterized by the legal separation of the banking industry and other financial service industries, as in the previous cases of Japan and the United States. Although Korea adopted full-timeism in the past, it has expanded its internal dual-job service since the 1980s, and with the enactment of the Financial Holding Companies Act in 2000, an external dual-job system such as the United States and Japan was introduced. Meanwhile, voices of concern are growing abroad as financial companies' excessive expansion of financial services was pointed out as one of the causes of the 2008 global financial crisis. As a result, the United States introduced the Volcker Rule, which restricts the operation of hedge funds and private equity funds in the banking sector, and the United Kingdom established a "ring-fenced bank" that separates high-risk securities investment from deposit loan-oriented retail banks.

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